Ontworpen om het risico op nekletsel te minimaliseren.

De eerste nekbrace was een ontwerp van doker Chris Leatt in 2003 , zelf ook een rijder. Nadat hij een patiënt verloor aan een tragisch motorongeluk, is hij onderzoek gaan doen naar een nekbrace voor de motorsport.

Het onderzoek van dr. Leatt leerde hem dat 60% van alle dodelijke letsels aan de werverkolom, nekletsels zijn. Vaak is de oorzaak dat het hoofd in contact komt met de grond en dat de kracht van deze plotselinge stop door het lichaam reist, vooral naar de nek.  
In het begin werkte Dr. Leatt samen met KTM en BMW en huurde hij een team van BioMedical Engineers in om complexe tests van nekbraces uit te voeren. Met behulp van dezelfde technologie als grote autobedrijven met crashtestdummy's, maar met 24 neksensoren om gegevens vast te leggen, heeft het team testopstellingen en -methoden ontwikkeld die uitgebreide interne tests en verkenning van de product prestaties mogelijk maken. Het team werkte aan een reeks realistische scenario's die vergelijkbaar zijn met wat je zou kunnen tegenkomen bij een aantal motor-, fiets-, kart-, autoraces en ongevallen in andere sporten om voldoende gegevens te verzamelen om een ​​product te ontwikkelen dat de rijder de best mogelijke bescherming biedt in verschillende scenario's.

In onze huidige markt hebben andere merken het pad gevolgd dat is uitgestippeld door het bedrijf Leatt en er is nu een veelvoud aan hoogwaardige nekbrace-opties op de markt. Zoals de BNS Tech 2 van Alpinestars. 

De Bionic Neck Support Tech 2 is gemaakt van hoogwaardig carbon en is ontworpen om letsel in een crashsituatie te helpen voorkomen door impactkrachten af ​​te voeren en weg te leiden van de nek en wervelkolom. Met Alpinestars' exclusieve en revolutionaire achterste stabilisator voor progressieve krachtontlasting (PFR), is de BNS Tech 2 ontworpen voor gebruik in motorcross en off-road rijden en biedt hij een zeer persoonlijke en stabiele pasvorm terwijl hij innovatieve nieuwe functies bevat, zoals een nieuwe vergrendeling met snelsluiting systeem.

 

HOE EEN NEKBRACE WERKT

De nekbrace werkt op een aantal verschillende manieren, in de eerste plaats als een steunkraag om je nek die fysiek voorkomt dat de rijder zijn hoofd en nek voorbij een bepaald punt in alle richtingen kan buigen. De helm komt eerst in contact met het gewatteerde slagvlak van de helmrand, die vervolgens de kracht van de impact via de nekbrace overbrengt op de gewatteerde gebieden voor de verdeling van de belasting die zich aan de voor- en achterkant van de brace bevinden.

Het voorste gewatteerde belastingsverdelingsgebied brengt de energie over naar de borstspieren van de rijder en het achterste belastingsverdelingsgebied draagt ​​energie over aan de bovenste schouderspieren aan weerszijden van de wervelkolom. De vulling helpt ook om een ​​deel van de impact op het hoofd van de berijder te verminderen, aangezien de gecontroleerde impactoverdracht een snelle hersenvertraging vermindert en de ernst van hersenletsel helpt voorkomen.

 
FABELS
Sinds de komst van de nekbrace zijn er een aantal geruchten geweest die suggereren dat het dragen van een brace andere verwondingen kan veroorzaken, of dat je op een andere plaats een dwarslaesie kunt krijgen.
FABEL #1 - DE THORACALE STEUN KAN JE WERVELKOLOM LAGER OP JE RUG VERWONDEN
De thoracale steun van de Leatt-brace heeft lastverdeelpunten die kracht overbrengen naar de bovenste schouderspieren en niet naar de wervelkolom zelf. Het is ontworpen om ongeveer 30 keer meer kracht weg te breken dan de druk die nodig is om wervels te breken, dus de kans deze steun dit letsel veroorzaakt, is minimaal.
FABEL #2 - EEN BRACE KAN JE SLEUTELBEEN BREKEN

Een zeer geloofwaardige mythe en in sommige gevallen aannemelijk, aangezien een nekbrace bij een onjuiste pasvorm je sleutelbeen kan raken tijdens een crash, maar een goed passende brace zit nergens in de buurt van je sleutelbeenderen, aangezien de beugel is vervaardigd met sleutelbeenontlastingsgebieden om contact met de sleutelbeenderen juist te voorkomen.
Als je kijkt naar de gegevens met betrekking tot blessures in de sport, breekt ruim 90% van de sleutelbeenderen naar buiten, wat wordt veroorzaakt door een botsing met een uitgestrekte arm, een helmrand die in contact komt met het sleutelbeen of een landing op je schouder waardoor deze teruggedrongen wordt. Het aantal sleutelbeenderen dat naar binnen breekt, is niet significant veranderd, zelfs niet sinds de introductie van de nekbrace.

 

CASE STUDY

Action Sports EMS is een Amerikaanse ambulanceservice, gespecialiseerd in actie sporten zoals motocross, MTB, bergbeklimmen. Door de jaren heen hoorde zij dat er veel negatieve verhalen rondom het dragen van een nekbrace waren en vonden zij het noodzaak dat er een onafhankelijk onderzoek werd gedaan. Gedurende 10 jaar hebben zij bijgehouden hoeveel incidenten er met en zonder nekbrace zijn geweest. De resultaten liegen er niet om zoals je bijvoorbeeld hiernaast kunt zien! Het volledige rapport kun je hier lezen.


MotoXshop verkoopt nekbraces van het mooie merk Alpinestars. Wij geven je graag meer informatie en adviseren je bij de aankoop. Ook staan wij in de shop klaar om je te helpen om de brace af te stellen, passend bij jouw lichaam en borst protectie.